Linjära ställdon

LA37

Extremt kraftfullt linjärt ställdon som ger tillförlitlig rörelse även i mycket krävande miljöer. Levereras från LINAK med inbyggd styrning (IC) och är optimal i krävande utomhusmiljöer.

LA37

Tuffa användningsområden kräver lika tuffa ställdonslösningar. Ställdon LA37 är speciellt framtaget för användningsområden med hög belastning i krävande miljöer där det finns behov av hög lyftkapacitet och hållkraft.

Med LA37 får man välkänd LINAK kvalitet som garanterar en underhållsfri produkt med lång livslängd.

  • Max. kraft: 15 000 N
  • Max. hastighet: 3,5 mm/s
  • Tillval: Midjefäste

LA37 finns med samtliga IC-alternativ: IC Basic, IC Advanced, CAN Bus, LINbus Modbus och Parallell.

Läs mer om IC – Integrated Controller.

LA37 datablad

Läs databladet som en onlinebroschyr eller ladda ner en PDF.

LA37 LA36 och LA35 MODBUS datablad

Läs databladet som en onlinebroschyr eller ladda ner en PDF.

Ställdon LA37 bruksanvisning

I bruksanvisningen finns information om hur man installerar, använder och underhåller LINAK ställdon LA37.

Broschyrer

 

Focus on construction

När det gäller prestanda i hårda och krävande miljöer klarar LINAK ställdon alla förhållanden, även för tunga entreprenadmaskiner.

Focus on solar tracking

Produktkatalog som ger en översikt över LINAK solenergiprodukter – designade för att klara alla utmaningar.

Move for the future

Läs mer om framtidens rörelser med IC-ställdon.

TECHLINE product overview

Utforska det stora och kraftfulla utbudet av TECHLINE produkter. Utvecklade för hållbarhet, hårt arbete och krävande miljöer.

CAN-bus – Så här ser du vilken CAN-bus-version du använder

På LINAK® levererar vi ställdon med två olika programversioner för CAN-bus – v1.x eller v3.x.

Ta reda på ställdonsversionen med programvaran LINAK BusLink
Anslut till ställdonet med programvaran BusLink för att verifiera rätt programvaruversion. När ställdonet är anslutet kan du se fliken ”Anslutningsinformation”. I exemplet nedan har ställdonet LA36 CAN-bus version 3.0.

För mer information, se kapitlet BusLink servicegränssnitt i CAN-bus bruksanvisning.

BusLink version 3.0
 
 

Vad är skillnaden mellan version 1.x och version 3.x?
På CAN-bus v3.0 har vi introducerat flera nya funktioner, t.ex. maskinvaruadressering, dynamisk hastighetsinställning, mjukstart-/mjukstoppskommandon och ökad kompatibilitet (125 kbps, 250 kbps, 500 kbps och Autobaud).
Observera att mjukstart/mjukstopp numera måste definieras i CAN-bus-kommandot (i version 3.x). Om den ställs in som 0 sker ingen rampning. Om den ställs in på 251 kommer den att använda ställdonets fördefinierade fabriksinställningar. Alla värden däremellan ställer in rampningstiden.

För mer information, se kapitlet Kommunikation i CAN-bus bruksanvisning.

BusLink snabbguide
Om du klickar på BusLink-ikonen kommer du till en guide för hur du använder BusLink-programmet till ditt ställdon.
BusLink-loggan

Parallellt IC ställdonssystem – Så här lägger man till, tar bort eller byter ett ställdon

Så här lägger man till, tar bort eller byter man ett ställdon i parallella IC™ ställdonssystem

Så här lägger man till eller tar bort ett ställdon:

  1. Anslut alla ställdon till BusLink för att konfigurera antalet ställdon i ditt parallella system
  2. Innan systemet körs ska det initiera sig själv

Så här byter man ett ställdon:

  1. Koppla från systemet och byt ställdonet
  2. Koppla till systemet så ställer det nya ställdonet sig automatiskt i position efter de återstående ställdonen

Mer information om initiering av parallella IC-system finns på Så här initierar du ditt IC™ parallella ställdonssystem.

IC parallellt ställdonssystem – Så här initierar man systemet

Så här initierar du ditt parallella IC™ ställdonssystem.

Initiera systemet på två sätt:

  1. Låt systemet initiera sig själv via återställningsläget där ställdonen automatiskt kör i steg om 2 000 ms till och från för en full slaglängd
  2. Initiera systemet manuellt genom att använda BusLink programvara. Det är endast ställdonet i "position förlorad" som behöver initieras genom att köra ställdonet i en riktning till sitt mekaniska ändläge

Information om felsökning av ditt parallella IC-system finns på Så här felsöker du ditt parallella IC™ ställdonssystem.

Parallellt IC ställdonssystem – Så här felsöker man systemet

Så här felsöker du ditt parallella IC™ ställdonssystem.

Om ett ställdon har tappat sin position går det parallella systemet i Återställningsläge och initierar sig själv. Om systemet inte kan köra i återställningsläge ska du fortsätta felsökningen:

  1. Kontrollera kablar, strömförsörjning och kommunikationssignaler mellan ställdonen
  2. Anslut varje ställdon till BusLink programvara och se på felkoderna för att identifiera vilket ställdon som har orsakat att systemet stannar

Om det är en överströmsfelkod, starta om systemet genom att köra det i motsatt riktning.

Om dessa felkoder har registrerats måste ställdonet bytas: H-bryggfel, brytarläge strömförsörjningsfel eller hallsensorfel.

Har du fortfarande problem? Kontakta din lokala LINAK® leverantör.

För information om hur du initierar ditt parallella IC-system, besök Så här initierar du ditt parallella IC™ ställdonssystem.

 

Är det något du undrar över som gäller elektrisk ställdonsteknik?

– Vi är inte några orakel. Vi är däremot experter inom ställdonsteknik. Du är alltid välkommen att fråga oss vad du vill inom det området.

Prenumerera på nyheter från LINAK

Få information om hur ställdonstekniken följer de stora trenderna och uppfyller de utmaningar som världen står inför.