CANopen® underlättar ökad automation i krävande applikationer
CANopen är ytterligare ett tillval för LINAK® ställdon för att ge bättre styrning i automation och i autonoma fordon. CANopen ställdon är enkla att integrera och konfigurera.
Vad är CANopen?
CANopen är ett avancerat kommunikationsprotokoll som bygger på CAN-protokollet (Controller Area Network). Det bygger på CiA 301-standard och är den huvudsakliga nätverksarkitekturen som används inom branscher som järnväg, jordbruk, tunga lastbilar och bussar, marin, off-highway och fabriksautomation.
Den konstruerades ursprungligen för rörelseorienterade maskinstyrsystem, till exempel hanteringssystem. Idag finns den inom olika användningsområden, som robotteknik (automatiserad robotteknik, transportband och andra industrimaskiner), bilindustri (jordbruk, järnväg, släpvagnar, tung industri, gruvdrift, marinindustri) och många fler.
LINAK ställdon med integrerad CANopen
CANopen ingår i LINAK programmet IC Integrated Controller™ och är en välkänd kommunikationsteknik som har funnits på marknaden i årtionden. Våra ställdon med CANopen är primärt designade med fokus på industriautomation.
Med den snabbt växande automatiseringstrenden ökar efterfrågan på CANopen som styralternativ, vilket gör CANopen ställdon mycket efterfrågade. Med tillvalet CANopen kan du integrera ett ställdon direkt i ett befintligt CANopen-nätverk utan omformarmoduler.
Vi erbjuder en serie ställdon med CANopen-gränssnitt. Detta ger tillverkarna extra flexibilitet. Noterbart är de kraftfulla ställdonen LA36 och LA37, som dessutom finns både som 24 V och 48 V, vilket ger ännu fler applikationsmöjligheter.
Dessutom passar CANopen bra för batteridrivna applikationer.
Större flexibilitet
CANopen är ytterligare ett alternativ för ställdon från LINAK och erbjuder stor flexibilitet – särskilt för programtekniker som måste styra och övervaka olika fordonskomponenter med en enda plattform.
Funktioner och fördelar
Förutom full positionsstyrning kan ställdon med CANopen ge feedback om kolvläge, strömförbrukning, hastighet och fullständig diagnostik. Det ger även systemidentifieringsdata och faktisk ström vid drift. Detta möjliggör snabbare felsökning.