Teknik & trend

LINAK sitta/ståguide

Fem enkla steg för att få ut mesta möjliga av ditt höj- och sänkbara kontorsbord, skapa en hälsosammare livsstil, bli gladare och arbeta effektivare. Det kan vara tillräckligt att stå upp 5-15 minuter varje timme.

Att bryta ett inarbetat stillasittande beteende kräver en verklig förändring av det egna agerandet. Vi har tagit fram en guide som hjälper dig att komma upp ur stolen under arbetsdagen.

Hur man varierar mellan att sitta och stå när man arbetar
Det viktigaste är att man ändrar position och rör sig, optimalt är tre gånger per timme. I stället för att sitta ner i långa perioder kan du växla mellan att stå och sitta. Tänk på att ha en bra hållning och att stå med kroppsvikten jämnt fördelad på båda benen.
  • Börja med att höja upp bordet och stå upp 15 minuter varje timme innan du går på lunch.
  • Kör upp bordet precis innan lunchrasten. På så sätt är bordet i rätt position när du kommer tillbaka från lunchen.
  • Direkt efter lunchen står du upp i 15 minuter innan du sänker ner bordet för att sitta ner i 45 minuter.
  • Kör därefter åter upp bordet varje timme för att på så sätt stå upp 15 minuter varje timme under resten av arbetsdagen.
  • Kör upp bordet innan du slutar för dagen – på så sätt är bordet i rätt läge nästa dag.
Viktigt att tänka på när man varierar mellan att stå och sitta: Om du är gravid, har åderbråck eller något hälsotillstånd som kanske förhindrar att du står upp 5-15 minuter åt gången varje timme, bör du kontakta en läkare för att få konstaterat att detta inte är skadligt för din hälsa.

Om du vill stå upp när du arbetar måste du få det till att bli en vana och vänja kroppen vid att stå upp när du arbetar. Du klarar kanske inte att stå så länge, börja då med fem minuter.

Tänk på att växla mellan att stå och sitta och försök att röra dig så mycket som möjligt mellan växlingarna. Det är inte hälsosamt att stå upp och arbeta hela dagen heller – den optimala situationen är att hitta en balans mellan att sitta och stå.

Teknik som kan hjälpa dig att stå upp under arbetsdagen
Med programmet LINAK Desk Control™ kan du styra kontorsbordet via en programvara på din PC/Mac och ge kommando om rörelserna via datorns tangentbord. Du kan även ställa in mål för rörelserna (tid eller förbrända kalorier), få information om faktisk position, ställa in positioner och visa historik över dina rörelser, tid och förbrända kalorier. 

Med LINAK Desk Control får du konstant tillgång till en personlig coach på arbetet. 

Videos

play-icon

Stå upp för din hälsas skull

play-icon

LINAK Desk Control – påminner dig om att stå upp

play-icon

Regelbunden träning är inte tillräckligt

Filer

Move brochure

En liten broschyr om varför och hur höj- och sänkbara kontorsbord ska användas.

Är det något du undrar över som gäller elektrisk ställdonsteknik?

– Vi är inte några orakel. Vi är däremot experter inom ställdonsteknik. Du är alltid välkommen att fråga oss vad du vill inom det området.