En NPS-poäng mäter kundlojalitet genom att titta på deras sannolikhet att rekommendera ett visst företag. I NPS anses en poäng på mer än 50% vara utmärkt och en poäng på mer än 70% anses vara världsklass. LINAK® Sverige landar på 57%, ett mycket tillfredsställande resultat.
"Poängen är ett genomsnitt av de fyra undersökningar vi har kört under de senaste två åren. Här frågade vi kunder inom alla segment, så det är verkligen ett resultat som spänner brett och som vi kan vara stolta över. För oss betyder det mycket att vi kan se att våra kunder är nöjda med oss som affärspartner”, säger Sara Lindström, VD på LINAK Sverige.
Får högt betyg på produktkvalitet och tillförlitlighet
Det råder ingen tvekan om att LINAK Sveriges kunder generellt sett är mycket nöjda och vill gärna rekommendera LINAK som affärspartner till andra. Framför allt är den höga produktkvaliteten och det dagliga stödet parametrar som värderas högt av respondenterna;
”Det är klart att jag är stolt när jag ser alla som kommenterar vårt professionella förhållningssätt till de marknader vi hjälper. Hela branschen har drabbats av utmaningar som komponentbrist, transportkriser och prisökningar och det är extra positivt att se att vi får stort beröm för kommunikationen och stödet till våra kunder i svåra perioder”, säger hon och fortsätter;
”Jag tror att det i verkligheten handlar om att de ska kunna räkna med oss. Både i förhållande till att de får den kvalitet i våra produkter som vi lovar dem, och att vi är så lokalt förankrade att vi är lätta att komma i kontakt med. Jag tror att det betyder mycket att vi har ett dotterbolag i landet de gör affärer i och att vi talar samma språk och förstår deras utmaningar & marknad.”
Utrymme för förbättringar
Men alla tillfrågade kunder har inte bara beröm för LINAK Sverige, och det är helt OK för det betyder att det finns något att jobba vidare med, säger Sara Lindström:
"Vi har undersökt ett 80-tal kunder och det vore osannolikt att tro att de alla är lika nöjda med oss. Genom åren har vi haft några som gett oss mellan 0-6 på skalan 10, som de betygsätter oss på, och jag har ringt dem för att få en djupgående förståelse. Det är ingen idé att fråga dem om vi inte orkar höra svaret. Så vi är hela tiden nyfikna på var de tror att vi kan bli bättre och varför de betygsätter oss som de gör.” berättar hon.
Nästa steg är att titta på studien och identifiera de områden som behöver arbetas och optimeras framöver i samarbete med huvudkontoret i Danmark.

"Studien har genomförts över hela världen, och det är vettigt att vi undersöker om det finns förbättringspotentialer som upprepar sig över gränserna. Vi är ett företag i ständig rörelse och vi gör alltid vad vi kan för att optimera verksamheten. En NPS-undersökning som denna ger en väldigt bra grund för oss att förstå var vår målsättning kan behöva vara”, säger hon avslutningsvis.