Desk Panel DPG vinner Red Dot Award i kategorin produktdesign

Den intuitivt designade LINAK Desk Panel DPG1C har tilldelats 2018 Red Dot Award i kategorin “Product Design”.

Produktnyheter:  den 4 maj 2018
Desk Panel DPG wins Red Dot Award for product design

LINAK Desk Panel DPG1C har mottagit 2018 Red Dot Award i kategorin “Product Design”.

Desk Panel DPG1C har tilldelats Red Dot Award, av den internationellt kända Red Dot Design Competition.

År 2018, lämnade designers och tillverkare från 59 länder mer än 6.300 objekt till tävlingen. De stränga utvärderingskriterierna inkluderar innovationsnivån för den inlämnade produkten, funktionalitet, den formella kvalitén, ergonomi och produktliv.

Award för produktdesign och funktionalitet
Det är en stor ära för LINAK att få denna utmärkelse. Speciellt då det under utvecklingen av Desk Panel DPG var just produktdesign och funktionalitet som var de viktigaste faktorerna. Målet var att använda designen för att motivera användarna att utnyttja alla funktioner i sina sitta/stå bord.

Som ett resultat av detta kombinerar Desk Panel DPG unika funktioner som intuitiv hantering utan knapptryckning, motiverande påminnelsefunktioner via en integrerad LED light strip, en minnespositionsfunktion för användarens favorithöjder på bordet och appanslutning via integrerad Bluetooth® teknik.

International Red Dot jury röstade på DPG Desk Panel
“Red Dot Award: Product Design“ har rötter som dateras fram till 1955. Sedan dess har man utsett de bästa produkterna från varje år. Enligt mottot: "På jakt efter bra design och innovation" bedömde en internationell jury på cirka 40 medlemmar produkterna individuellt och på originalet.

Den officiella nomineringen av vinnarna av Red Dot Award kommer att äga rum på Red Dot Gala den 9 juli 2018 i Essen, Tyskland – på Red Dot Design's huvudkontor. Vid evenemanget publiceras årets Red Dot Design Yearbook 2018/2019 där alla vinnande produkter presenteras. Dessutom kommer produkterna att visas i onlineutställningen, Red Dot App och på online design portal: “Red Dot 21”

Updated: den 4 maj 2018 13:15