Nya initiativ hjälper sjukhus att effektivt bekämpa bakterier

På sjukhuset i Horsens, Danmark, bekämpar man bakterier genom att maskintvätta justerbara sängarna – inklusive de elektriska ställdonssystemen som är anslutna.

Pressrelease:  den 2 maj 2018
Nya initiativ hjälper sjukhus att effektivt bekämpa bakterier

Varje år dör ca. 3000 människor i Danmark på grund av en infektion som de fick på sjukhuset. Denna siffra är 18 gånger högre än antalet personer som dör i trafiken. Danmark har strikta krav gällande hygiennivå på sjukhus och de senaste åren har danska sjukhus skärpt sitt fokus på just detta område.

Horsens regionalsjukhus – ett ‘innovationssjukhus’
För några år sedan utnämndes regionalsjukhuset i Horsens till "innovationssjukhus". Här har man verkligen jobbat hårt med att bekämpa oönskade bakterier med hjälp av avancerade, automatiska tvättsystem som rengör allt från sängar till takplåtar i operationssalar. Tvättunneln är bara en av de många initiativen som sjukhuset tar för att förbättra hygienen.

Søren Møller, Servicechef på regionalsjukhuset i Horsens förklarar fördelarna med ett automatiskt tvättsystem: "Det är fokus på att framtida hjälpmedel och material kan gå in i maskinen eftersom de blir mycket renare när de tvättas i maskinen. Maskinen rengör många av de saker som tidigare var orena eller rengjordes för hand", säger han och utvecklar: "Idag är det en tanke som alltid finns med mig i mina beslut när jag köper in något, och det är om sakerna kan rengöras. Vi måste kunna rengöra alla hörn och krokar effektivt. Annars är de inte lämpliga att användas på sjukhus"

The hospital bed in the wash tunnel at the Regional hospital in Horsens
Sjukhussängen i tvätttunneln på regionalsjukhuset i Horsens

Sängarna på regionalsjukhuset i Horsens är utrustade med ställdonssystem från LINAK, så att de kan anpassas till varje patients behov. Søren Møller betonar att ”det är ett absolut måste att LINAK tänker till kring tvättbarhet i systemen. Vi skulle inte köpa sängar eller hjälpmedel om de inte kunde tvättas. Alla föremål på sängen måste kunna tvättas i tvätttunneln, annars fungerar det inte."

Søren Møller – Servicechef

Läs hela berättelsen om Horsens regionalsjukhus och deras erfarenhet av tvättbara produkter från LINAK här.

LINAK är delaktiga i kampen mot bakterier och våra ställdonslösningar uppfyller alla internationella normer och standarder för tvättbarhet. Vissa av våra produkter uppfyller dessutom en ännu högre standard eftersom vi testar betydligt mer än normen föreskriver.

Vi kallar dessa stränga krav LINAK IPX6 Washable DURA™.

Danmark har strikta krav på hygiennivå på sjukhus och de senaste åren har danska sjukhus skärpt sitt fokus på hygien.

Updated: den 2 maj 2018 11:04