OpenBus™-system skapar nya funktioner för sjukhussängar

Genom att uppgradera din analoga ställdonslösning till en enkel OpenBus™-lösning från LINAK får du tillgång till flera värdeökande funktioner.

Produktnyheter:  den 16 april 2018
Even basic OpenBus™ systems add new features to hospital beds

Med lanseringen av styrenheten CO41 och kontrollpanelen ACOM introduceras inte bara ett grundläggande ställdonssystem med OpenBus™.  För tillverkare av justerbara sjukvårdsapplikationer, där man idag använder analoga lösningar, kan den här digitala uppgraderingen även erbjuda möjligheten att lägga till fler värdeökande funktioner. Många av dessa funktioner täcker olika aspekter av säkerhet, som till exempel:
  • Anpassningsbar belysning under sängen
  • Manövrering på två sidor av sängen genom ACK
  • Ökad säkerhet med bromslarm
Säkerhet spelar en viktig roll i alla sjukhusmiljöer. Vare sig det gäller patienter, vårdpersonal eller vårdapplikationer, så hjälper LINAK OpenBus™ till att förbättra säkerheten. Det öppnar upp för ökad kontroll genom programmering av styrenheten.

Hospital beds upgraded with several features using basic BUS systems

Belysning under sängen hjälper patienter på natten
Om och när en patient sänker sängen för att till exempel gå på toaletten, så kan belysning under sängen aktiveras för att underlätta för patienten. Detta hjälper till att förebygga fallolyckor och meddelar vårdpersonalen att patienten har lämnat sin säng. När belysningen aktiveras och hur länge den ska vara på bestäms helt och hållet av dig. Detta är justerbart och kan till exempel aktiveras när sängen sänks eller när patienten lämnar sängen.

Närhet till patienterna genom sköterskepanel
I system där CO41 ingår är det möjligt att använda en sköterskepanel – ACK. Dessa intuitiva knappsatser monteras vanligtvist på sängens sidopaneler nära patientens överkropp. ACK är åtkomligt från två sidor. Sidan som vetter utåt gör det möjligt för vårdpersonalen att vara nära patienten när de justerar sjukhussängen. Genom sidan som vetter inåt har även patienten sängkontrollen inom räckhåll. Genom att montera ACK på sidopanelen och på så sätt gömma tillhörande kablage i sängen, blir den också väldigt enkel att rengöra.

Skydda både patienten och sängen med bromslarm
Att kunna låsa hjulen på en sjukhussäng är en enkel men också mycket viktig säkerhetsfunktion. Om din säng är utrustad med ett OpenBus™-system från LINAK kan du även lägga till ett bromslarm. Den meddelar sjukhuspersonalen ifall de skulle ansluta sängen till elnätet utan att låsa hjulen. På så sätt kommer sängen inte att röra sig när patienten försöker ta sig ur eller in i sängen och man undviker fallolyckor.

I en omvänd situation kan vårdgivaren larmas även när han eller hon låser upp hjulen medan sängen fortfarande är inkopplad till elnätet. Detta förhindrar skada på sängen/eluttaget eftersom sängen troligtvist drar ut kabeln från uttaget då man flyttar på den.

När du går från ett analogt system till ett digitalt OpenBus™-system från LINAK får du tillgång till många värdeökande funktioner. Genom att börja med ett enkelt system som innehåller, till exempel, CO41, LA40, ACK och ACOM, kan du förbättra din sjukhussäng till en rimlig kostnad.

CO41   CO41
Styrneheten CO41 är en av flera OpenBus™-styrenheter, som alla gör det möjligt för tillverkare av justerbar sjukhusutrustning att erbjuda sina kunder ett stort utbud av utökad kontroll, rörelse, service och säkerhetsfunktioner. CO41 är perfekt för många tillverkare som vill byta från analoga till digitala system.
Läs mer om CO41.

ACOM   ACOM
ACOM är den självklara kontrollen om du vill ha enkel och intuitiv OpenBus™-kontroll av sjukhus- och vårdsängar. Användaren kan optimera komforten med smidiga rörelser, samtidigt som sjukhuspersonalen behåller kontroll över säkerheten.
Läs mer om ACOM.

LA40   LA40
LA40 är ett tåligt ställdon med hög hastighet/hög prestanda och ett mekaniskt ändstopp för First Failure Safety. LA40 är graderat upp till IPX6 Washable DURA™ och har en mycket smidig design, vilket ger ställdonet fler användningsområden då det är lätt att rengöra och erbjuder flexibel montering.
Läs mer om LA40.

ACK   ACK
Attendant Control Keypad (ACK) används av vårdpersonalen som vanlig kontroll eller som kontroll på sidopanelen. ACK kan kontrollera upp till fem kanaler och du kan själv välja färg och grafisk design.
Läs mer om ACK.

Updated: den 16 april 2018 07:34