Allt du behöver veta om batteri BA001

Stefan, försäljningsingenjör på LINAK, besvarar vanliga frågor om LINAK batteri BA001. Batteriet förser en elektrisk ställdonslösning med ström. Kort sagt, det batteriet ersätter är en nätkabel som är ansluten till en strömkälla till justerbara och mobila möbler.

Produktnyheter:  den 8 maj 2017

Stefan Lorenzen är Försäljningsingenjör på LINAK A/S i Danmark. Tillsammans med sina kollegor vet han allt som är värt att veta om batteri BA001 från LINAK. Varje dag så besvarar han frågor om LINAK produkter. Här är de vanligaste frågorna om BA001 i möbeldesign.

Varför ska jag använda ett batteri istället för en nätkabel? Stefan Lorenzen, LINAK Sales Engineer at LINAK A/S in Guderup, Denmark.
Enkla, ergonomiska, elektriska rörelser såväl som ökad mobilitet blir möjligt genom att inkludera ett batteri i en möbel med elektrisk justering.

Hur många gånger kan en batteridriven möbel köras upp och ned?

Det beror på ställdonslösningen och vilken typ av möbel som används tillsammans med BA001.

Om vi exempelvis tittar på en ergonomisk biblioteksvagn kommer den att ha cirka 160 fulla cykler upp/ned på en laddning* - Med andra ord, den kommer enkelt att kunna användas av en bibliotekarie under flera arbetsdagar. På ett vanligt höj- och sänkbart kontorsbord med två ben och med en normal belastning kommer batteriet att räcka till 40-50 fulla cykler på en laddning*.

Hur ser jag batteriets laddningsstatus?
Batteriet har en intuitiv statusindikator där LED bars indikerar kapacitetsnivån. Ett ljudlarm piper också när 25 procent kapacitet återstår för att påminna om att det snart är dags för laddning.

Vad gör jag om batteriet tar slut?

Ladda batteriet och ersätt det med ett laddat batteri. Med flexibel laddning, kopplar du bara in en nätkabel i  styrenheten på möbeln och låter batteriet ladda under natten. Batteriet är färdigladdat på morgonen.

Du kan också ta bort batteri BA001 och ladda det via en extern strömkälla.

Hur byter jag ut batteriet?

Det är mycket enkelt. Ett praktiskt monteringsfäste (klick) gör det enkelt att montera och ta bort batteriet när du vill byta ut batteriet. Monteringsfästet ingår alltid.

Drar batteriet ström när det inte används?
BA001 ha ZERO™ teknik, vilket innebär att batteriet har en strömförbrukning i standbyläge lägre än 0.1W när det inte används.

Var monterar jag batteriet?
Montera batteriet bredvid styrenheten i en lösning.  BA001 har också integrerade kabelspår på baksidan av batteriet som fixerar kablarna vid montering.

* Beror på belastningen. Små justeringar under en dag räknas som partiella cykler - inte som hela cykler.

Be Mobile med BA001Be Mobile
Mobilitet, vilket ett batteri erbjuder till en lösning, breddar antalet applikationer där vi kan tänka mobilitet och ergonomi.

För mer inspiration, läs vår BeMobile inspiration folder.

Updated: den 8 maj 2017 14:27