Innovation och funktion i fokus för höj- och sänkbara matbord

Med hjälp av ställdons- och batterilösningar från LINAK är den danska möbeltillverkaren Skovby Møbelfabriks senaste matbord höj- och sänkbart.

Produktnyheter:  den 23 februari 2017

Innovativa och funktionella höj- och sänkbara matbord

Sedan Skovby Møbelfabrik grundades 1933 har företaget utvecklats från en liten butik som bygger möbler på beställning, till ett globalt varumärke inom matplatsinredning.

Innovation, funktionalitet och användning av ny teknik är viktiga faktorer för ett företag som Skovby Møbelfabrik där man alltid vill vara i framkant vad gäller kundernas behov och ett av de senaste tillskotten i produktutbudet är höj- och sänkbara matbord där batterilösningar från LINAK används.

När Thorvald Rasmussen grundade sitt möbelsnickeri 1933 låg fokus på tillverkning av specialbeställda möbler och försäljning av utrustning. Med åren blev förfrågningarna allt fler och under 50-talet började man sedan att serietillverka möbler. Senare valde att man att enbart fokusera produktionen på matplatsmöbler.

Det stora intresset för dansk design tillsammans med den blomstrande ekonomin i USA under 60-talet skapade grunden för det som möbeltillverkaren är idag. Bröderna Preben och Jørgen Rasmussen är den tredje generationen att driva familjeföretaget från huvudkontoret Skovby i Danmark.

Arkitekten Per Hånsbæk är den som står för Skovby's kreativa och estetiska linje. Han har arbetat med företaget i över 25 år.

The dining table Skovby SM30

Från matsal till köks- och matplats

För Skovby låg det ursprungliga fokuset på matsalsmöbler, men med tiden har matsalen förändrats till ett rum där hela familjen både äter och lagar maten, umgås och ibland också arbetar. Skovby har alltid lagt mycket vikt vid att följasådana trender och Preben Rasmussen förklarar att "kundens behov utvecklas och det är vårt ansvar att vara vid framkanten och utveckla bord som motsvarar dessa. Vi är inte rädda för teknologi och vi är väldigt fokuserade på hur vi kan möta kundens behov med just ny teknologi".

Skovby's stora kundfokus har lett till flera patenterade expansionslösningar för matbord och multifunktionella möbler för hemmet.

Integration av ny teknologi

Med det höj- och sänkbara matbordet Skovby SM30 har man nu tagit ytterligare ett steg för att möta kundens behov direkt när de uppstår. Matbordet är designat med en ställdons- och batterilösning från LINAK, så att det går att justera bordet och höja och sänka det. Själva kontrollen för bordet är dessutom programmerbar så att man kan spara sina favoritinställningar. När det gäller integreringen av LINAK-produkter i möbeldesignen säger Jørgen Rasmussen:

"Ergonomi och höj- och sänkbara möbler är redan vanliga på arbetsplatsen och fler ergonomiska lösningar i hemmet är nästa steg. Många har redan visat stort intresse i vårt nya bord när det har presenterats på mässor, så vi vet att det finns mycket potential här. Självklart innebär ny teknologi också högre priser. Just nu kan produkten bäst beskrivas som en exklusiv sådan, men när konsumtionsmönstren förändras så brukar allt fler vara öppna för nya teknologier, så vi tror att marknaden kommer vara mycket mer mottaglig för den här typen av produkt".

The brothers Preben Rasmussen and Jørgen Rasmussen

Syskonen Preben Rasmussen och Jørgen Rasmussen är den tredje generationen som driver familjeföretaget från huvudkontoret i Skovby.

Ett matbord som kombinerar estetik och funktionalitet

För många har köket och matplatsen en viktig roll i hemmet. Det är platser som används flitigt och där man möts för att umgås. Men trots detta har det hänt lite när det gäller utvecklingen av tex. matbordets funktionalitet - en utmaning som Skovby gärna tog sig an.

Resultatet blev matbordet Skovby SM30. Per Hånsbæk säger följande om bordet:

"Vi arbetar med konceptet att möbler ska vara multifunktionella. Vi funderade över vilka egenskaper ett perfekt köks- och matbord måste ha nu när det är en allt viktigare plats i hemmet. Här äter och umgås familjen, här arbetar de vuxna och här leker barnen. Eftersom bordet kan höjas, sänkas och expanderas vid behov kan det användas för alla dessa aktiviteter".

Ett krav för bordet var att det skulle leva upp till Skovbys standard vad gäller funktionalitet såväl som estetik och design.

"Designen behövde vara internationellt orienterad och leva upp till våra krav. Det är en ny utmaning att behöva integrera teknologi i vår design. Till exempel så är Skovby synonymt med att kunna expandera möbeln, så även den funktionen behövde integreras. Det, tillsammans med ställdonen och batterierna för att göra bordet höj- och sänkbart, skapade en del utmaningar när det kom till bordets stabilitet. Vi löste problemen genom att designa ett bord som hade en bas eller stomme - något som är välkänt och populärt i många länder" förklarar Per Hånsbæk.
  Height adjustability at your fingertips

Justerbar höjd som är nära till hands.

Ett ambitiöst samarbete med fokus på innovation

För Skovby är det viktigt att dra nytta av den teknik som finns tillgänglig och i det har företaget hitta en gemensam grund med LINAK, som strävar efter att vara en aktiv partner när man utvecklar nya, innovativa möbler för hemmet. LINAKs och Skovbys historia började faktiskt redan under det tidigare 90-talet, när de två företagen gemensamt utvecklade fullt automatiska bord med ställdon som skulle användas på mässor.

2011 återupptogs samarbetet och tillsammans tog företagen fram soffbordet SM236. Bordet är höj- och sänkbart och kan därför också användas som ett mindre matbord. Med den senaste produkten ur företagens samarbete, matbordet Skovby SM30, har LINAK-matlösningar fått en självklar plats i Skovbys kärnverksamhet.

När det gäller samarbetet säger Preben Rasmussen,

"Det betyder mycket för oss att kunna använda komponenter som tillverkats i Danmark. För oss är det ett intyg på kvalité. Som ett väletablerat danskt företag är LINAK en ideal partner för oss. Vår erfarenhet är att produkterna är hållbara och det hjälper oss att hålla servicekostnader nere", förklara Preben Rasmussen.

"LINAK är väldigt engagerade i projektet och har varit en aktiv partner. Det skapade en god dialog oss emellan där alla frågor besvarades och följdes upp under projektets gång", tillägger Per Hånsbæk.
  Per Haansbaek, Architect

Per Hånsbaek, Arkitekt.

Matbordet Skovby SM30 och samarbetet mellan Skovby och LINAK visar hur ställdonsteknologi och formgivning kan gå ihop och utvidga matbordets funktion för att möta de krav som ställs på det som en plats där man samlas, umgås och där vardagen händer.

Med matbordet har företagen skapat en bra grund för att höj- och sänkbara möbler (och de komfort- och ergonomiska fördelarna som följer med detta) kan bli ett vanligt inslag i hem världen över.

Vill du samarbeta med LINAK i dina designprojekt? Kontakta oss!

Du kan även se fler designsamarbeten på www.design-meets-movement.com.

Updated: den 23 februari 2017 09:23