Möt pionjärerna inom justerbara kök

För familjen Petersen i Nordborg, Danmark, slutade renoveringen av deras hus från 80-talet i en resa till ett helt nytt område av heminredning.

Produktnyheter:  den 3 februari 2017

På den lilla och pittoreska ön Als i Danmark är människor inte rädda för att utmana status quo eller förbättra befintliga standarder. Flera företag i området innehar internationella patent för innovativa produkter och människorna här är, historiskt sett, generellt vana vid förändringar. För målaren Jörgen Petersen och hans fru Helle slutade en invärtes renovering som en milstolpe inom köksinnovation.

”Vårt kök var lika gammalt som huset”, säger Helle och fortsätter: “Allting var slitet och köksbänken var för låg för oss. Vi var i princip tvungna att riva ned hela köket och börja om från början. Och det gjorde vi sen också!”

Rörlig inredning i köket

Efter personliga rekommendationer och genom familjens professionella nätverk valdes den danska entrepenören Sonderborg Kök ut, och sedan tog saker och ting verkligen fart.

”Huset är bara 125 m² stort, så vi var fokuserade på att försöka få ut så mycket som möjligt ur den lilla yta vi har. Vi visste att Sonderborg Kök förknippades med kvalité och lösningar som var något mer avancerade än vanliga kökssystem”, berättar Helle.

Resultatet blev en smidig köksdesign med kvalitetsbänkar, hyllor och en spis med dold fläkt som sänks ner vid behov. Men det var den 2 m² stora köksön som fick Petersens kök att verkligen sticka ut. LINAKs Baselift™-enheter som är gömda inuti köksöns sockel gjorde förmodligen detta till det första justerbara köket i Danmark.

”Det är fantastiskt – vi är så nöjda med det”
, säger Helle Petersen med ett stort leende. ”Vi båda älskar att laga mat – Jörgen, till exempel, gillar att göra egen korv och vi brukar också baka vårt eget bröd. Med den höj- och sänkbara köksön kan vi optimera bänkhöjden. Då är det inte alls lika ansträngande att stå i köket flera timmar i sträck.”

Mer utrymme med mininmalt arbete

Den justerbara köksön, som står i mitten av Petersens kök, gör det möjligt att ha en höjd mellan 87 cm och 97 cm – något som räcker mer än väl för de flesta Skandinavier.

Eftersom Baselift™ enheterna är placerade i botten av köksön, justeras även skåp och lådor under köksbänken, så att de är lättillgängliga. Det finns ett 380V-eluttag som kan öppnas upp vid behov, så att även större köksmaskiner kan stå på ön.

“Det blir så mycket roligare att laga mat när man har alla dessa funktioner: den höj- och sänkbara köksön och allt skåputrymme under. Vi kommer säkert att laga mer mat nu än vad vi hade gjort i det gamla köket”, berättar Helle medan hon sänker köksön för att skära upp rågbrödet till lunch.

FAKTA

Det justerbara köket installerades i familjen Petersens hem i Nordborg sommaren 2015. Köket var ett pilotprojekt som drevs av LINAK och levererades av den danska entrepenören Sonderborg Kök.

Updated: den 3 februari 2017 12:41