LINAK deltar i uppgraderingen av avloppsreningsverk i Chicago.

Tillsammans med ett antal danska företag deltar LINAK i en banbrytande uppgradering av ett avloppsreningsverk i staden Chicago. Spetsteknologi och nya finansieringssätt för hållbara förbättringar banar vägen för många anläggningar i USA.

Produktnyheter:  den 1 februari 2017
Waste water handling

Snart påbörjas den omfattande uppgraderingen av Glenbard Wastewater Facility i Chicago och LINAK och flera andra danska företag är involverade i projektet för att bidra med sin kunskap och teknologi.

Projektet som initierades av Water Technology Alliance (WTA) i Chicago har som mål att förändra hur hanteringen avlopps- och överskottsvatten i hela USA sköts, så att den blir mer effektiv och hållbar.

LINAK bidrar med elektrisk ställdonsteknologi i världsklass, vilket möjliggör en förbättrad automatisering av ventilerna.

"Självklart är jag väldigt glad över att LINAK är en del av detta prestigefyllda projekt", säger Peter Vestergaard, Business Development Manager på LINAK. "Det är ett bra tillfälle för oss att visa världen hur robusta våra lösningar är".

Flera sätt att minimera underhållskostnaderna på

Då LINAKS ställdon är extremt hållbara och designade för att även klara av utomhusmiljöer, var de ett bra val för AVK - den danska ventiltillverkaren som tillhandahåller skjutspjällsventilerna som används i den uppgraderade anläggningen i Chicago.

"Våra ställdon är beprövade och har visat sitt värde i tuffa miljöer många gånger om", säger Vestergaard. "Med vårt upplägg har vi eliminerat många av de vanligaste problemen, som t.ex. slangar och pumpar, som kan ses i andra system. LINAKs lösningar kan leverera exakt feedback på positionen och är enkla att integrera med kontrollsystem. Våra ställdon är faktiskt perfekta för en modern hantering av vatten".

LINAKs ställdonslösningar är redan i bruk i flaggskeppsanläggningar i Danmark.

Nya finansieringsmöjligheter snabbar upp processen

En annan unik aspekt av projektet är finansieringsmodellen (ESCO). Den innebär att anläggningsägaren inte måste tillhandahålla finansiering i förväg och säkerställer investerarnas ROI genom besparingarna i driftskostnaderna när anläggningen har uppdaterats.

WTA-projektet förväntas vara klart 2019. Tills dess ska Glenbard-anläggningen demonstrera hur innovativ, dansk teknologi kan tillhandahålla en mer effektiv och hållbar avloppsvattenhantering.

I Danmark filtrerar avloppsrengöringsverken både kväve och fosfor, och vattnet blir därför mycket renare. Energieffektiviteten är optimerad så att de flesta moderna anläggningarna producerar 50 % mer energi än de förbrukar. AVK-ventiler med LINAK-lösningar bidrar till detta genom att minska energin som krävs för drift från 220V till låga 24V.

FAKTA

Glenbard Waste Water Facility kan hanterar upp till 180 miljoner liter vatten varje dag. Bara i USA finns det ca 4.000 andra avloppsrengöringsverk som är i behov av en uppgradering de närmsta åren.

Det danska Utrikesministeriet och Miljöministeriet stöttar projektet och står för 10 % av utvecklingskostnaderna. De andra danska företagen som är involverade är: Danfoss, Grundfos, AVK, Landia, Nissen Energiteknik och DHI Group.

Updated: den 22 mars 2017 13:31