select
 

SitTA-StÅ Guide

Att ändra på ett invant beteende är en stor utmaning. Vi har tagit fram en guide på hur du ska göra för att överge din arbetsstol under en arbetsdag.

Så här kan du variera mellan att stå upp och sitta ned när du arbetar

Det viktigaste är att du varierar din ställning och rör på dig, gärna tre gånger i timmen.  I stället för att sitta stilla under långa perioder i taget kan du växla mellan stående och sittande ställning. Kom ihåg att ha en bra kroppshållning och stå med kroppsvikten jämnt fördelad mellan båda benen!

  • Börja med att höja bordet och stå upp i 15 minuter för varje påbörjad timme
    fram till lunch.
  • Strax före lunch kör du upp bordet. Då är bordet redan förberett för att du ska stå
    upp och arbeta när du kommer tillbaka efter lunch.
  • Direkt efter lunch står du upp i 15 minuter, och sänker därefter bordet så
    att du kan sitta i 45 minuter.
  • Kör upp bordet igen varje timme, och stå upp och arbeta i 15 minuter resten
    av din arbetsdag. 
  • Kör upp bordet innan du går hem från arbetet - så är det klart till nästa
    dag.

Viktigt att tänka på för dig som vill växla mellan stående och sittande
ställning: Om du är gravid, har åderbråck eller dras med någon annan sjukdom som gör att du inte är säker på om du kan stå i 5–15 minuter varje timme, ska du
kontakta läkare för att kontrollera att du inte riskerar din hälsa. 

Vill du gärna stå upp och arbeta, handlar det om att göra det till en vana -
din kropp ska också vänja sig vid att du står upp och arbetar. Därför är det
inte säkert att du kan stå upp långa perioder inledningsvis, så börja gärna med
5 minuter. 

Kom ihåg att du SKA växla mellan att stå upp och sitta ned, och att röra dig
så mycket som möjligt däremellan. Det är heller inte hälsosamt att stå upp och
arbeta hela dagen - det är variationen du ska eftersträva.


TeKNIK SOM HJÄLPER DIG ATT STÅ UPP UNDER DAGEN


LINAK Desk Control Software - Goal Reached   LINAK Desk Control - App History

Med LINAK Desk Control™ software kan du köra ditt bord genom en mjukvara i din PC/Mac och sköta alla bordets rörelser från ditt tangentbord. Du kan sätta upp mål för dina
rörelser (tid och förbrukade kalorier), få avläsning av din aktuella
position, ställa in dina favoritpositioner och att avläsa statistik av
dina rörelser, tid och antal förbrukade kalorier.

För att använda Desk Control Software, behövs det en USB2LIN kabel från LINAK vilken sköter kommunikationen mellan PC/Mac och CBD styrenhet.


Med Desk Control App kan du använda din smartphone eller din surfplatta för att justera ditt bord upp och ned.

Appen har minnesfunktion och kan höja/sänka bordet med automatik vilket gör det enklare att skifta mellan att sitta ned och stå upp.

För att använda Desk Control App, behöver du Bluetooth Adapter för kommunikationen mellan en smartphone/surfplatta och CBD styrenhet.

Med LINAK Desk Control, har du din personliga coach rakt framför dig - hela tiden.
  Desk Control App

 

MOVE

MOVE brochure

En liten folder om hur viktigt det är att använda höj- och sänkbara bord.

Online Magazine | PDF